Jeśli szukasz interesujących Cię studiów podyplomowych skorzystaj z poniżych możliwości:
Cel kształcenia Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy posiadających przygotowanie pedagogiczne do zawodu nauczyciela/wychowawcy w kwalifikacje uprawniające do prowadzenia zajęć edukacyjnych i edukacyjno-rewalidacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Adresat studiów Studia są prowadzone dla absolwentów studiów pierwszego lub drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich zainteresowanych pracą z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Studia te dają możliwość uzupełnienia kwalifikacji osobom posiadającym uprawnienia pedagogiczne. Sylwetka absolwenta Absolwent studiów zostanie wyposażony w wiedzę teoretyczna i praktyczną w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Absolwenci zdobędą kwalifikacje uprawniające ich do prowadzenia zajęć z osobami z niepełnosprawnością intelektualną na stanowisku nauczyciela - oligofrenopedagoga w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej, nauczyciela wspierającego w placówkach integracyjnych, pedagoga-terapeuty w poradniach, ośrodkach rehabilitacyjnych. Poza nauczaniem absolwent będzie posiadał kwalifikacje rewalidacyjne uprawniające do pracy w placówkach opiekuńczo - rewalidacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, takich jak warsztaty pracy chronionej (aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością), warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, placówki dziennego pobytu i inne ośrodki rewalidacyjne. Program studiów Psychologia rozwojowa i osobowości. Podstawy psychologii klinicznej. Psychopatologia. Podstawy pedagogiki specjalnej. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Podstawy oligofrenopedagogki. Praca z rodziną dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Diagnoza psychopedagogiczna. Praca opiekuńczo-wychowawcza, rehabilitacyjna i socjoterapeutyczna z dziećmi niepełnosprawnymi i niedostosowanymi społecznie. Psychospołeczny rozwój dzieci i młodzieży. Zburzenia rozwoju intelektualnego. Wczesne wspomaganie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Stymulowanie aktywności społecznej i ruchowej uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Dydaktyka specjalna w aspekcie teoretycznym i jej praktyczne zastosowanie. Organizacja procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Problemy adaptacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w sytuacjach szkolnych. Organizacja procesów integracyjnych. Wczesna interwencja. Metodyka pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi (nerwice, trening zastępowania agresji). Metodyka nauczania i wychowania dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie. Praca z dzieckiem autystycznym. Metodyka nauczania i wychowania osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym. Diagnostyka funkcjonalna i metodyka konstruowania programów terapeutycznych. Diagnoza i programowanie pracy rewalidacyjnej. Rewalidacja indywidualna. Metodyka rewalidacji i edukacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Praca z dzieckiem z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Rehabilitacja i opieka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Prawo rodzinne i opiekuńcze. Prawa dziecka. Regulacje prawne dotyczące niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i ich rodzin. Podstawy prawne edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie. Kwalifikacje po ukończeniu studiów Absolwenci studiów podyplomowych posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki uzyskują kwalifikacje do edukacji (prowadzenia zajęć) osób niepełnosprawnych intelektualnie. Osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne uzyskują kwalifikacje do prowadzenia przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak również do pracy w placówkach specjalnych w ramach danego przedmiotu (prowadzenia zajęć). Poza nauczaniem absolwenci będą posiadali kwalifikacje do pracy w placówkach opiekuńczych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, takich jak warsztaty pracy chronionej (aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością), warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, placówki dziennego pobytu i inne ośrodki.
2 semestry / 500 godzin
Szczegółowe informacja na uczelni